Vær oppmerksom for skadelig kommunikasjon i teamet deres
Det er mange ting som skjer i et teammøte som de fleste ikke legger merke til. Når vi diskuterer saker i teamet blir hjernen vår fokusert på saken vi diskuterer.
Hvis dere for eksempel diskuterer:
- Målene våre for neste kvartal.
- Håndtering av en krise som har oppstått.
- Behovet for endringer i produktet vårt etter tilbakemelding fra kunder.
… så er hjernen din opptatt av å følge med på diskusjonen som pågår. Du tenker på argumenter for og mot, på hvilke innspill du kan komme med eller hvilke innspill fra andre du syns gir mening. Og det er jo vel og bra. Hjernen din er altså fokusert på innholdet i diskusjonen.
Samtidig foregår det mange fenomener “under overflaten” som har stor betydning for teamets effektivitet og resutlater. Hjernen din fokuserer trolig mindre på disse.
Dette er noe du kan trene deg til å oppdage. Dersom du legger merke til potensielt skadelige kommunikasjonmønster i teamet deres kan du hjelpe til å utvikle teamet.
Se for eksempel etter:
- Om dere ofte avbryter hverandre når dere snakker.
- Om noen tier helt stille, og andre snakker veldig mye.
- Om dere fokuserer mye på problemer og lite på løsninger.
- Om dere aldri er uenige eller utfordrer hverandres meninger.
- Om dere går alt for lang ned i detaljene i diskusjonene deres.
- Om dere har mange avsporinger, og hopper fra et tema til et annet.
- Om dere snakker nedsettende om andre team eller samarbeidspartnere.
Dette er bare noen av en hel drøss potensielt skadelige kommunikasjonsmønster.
Dersom du oppdager disse (eller andre) i teamet deres anbefaler vi deg å dele din observasjon med resten av teamet. Si noe slikt som “En ting jeg legger merke til at skjer i vårt team, er at vi ofte avbryter hverandre når vi diskuterer saker. Har dere andre også lagt merke til dette?”
Så kan dere gå videre til å diskutere hvilken effekt dette har. “Hva er konsekvensen av at vi ofte avbryter hverandre når vi diskutere saker?”. Dette tydeliggjør ofte noen negative og skadelige effekter av dette mønsteret.
Til slutt kan dere diskutere: “Hva kan vi gjøre for å endre dette mønsteret?”. Her kommer dere opp med idéer for å bryte mønsteret. Husk å minne på disse forslagene i starten av møtene deres, for å øke sannsynligheten for at dere etterlever dem.